What happens when painting emancipates itself from all physical mediums, the piece of art disappears from the exposition site and it becomes immaterial, indiscernible within its surrounding space? What type of esthetic experience and embodied understanding of art is possible under these programmed and produced conditions, maybe dissimulated, and finally enunciated and affirmed next to and in place of that which presents itself with the title of art masterpiece? What type of description, definition and interpretation is necessary? What type of phenomenology, pragmatic, rhetoric, and ontology is called upon? What type of percepts, of effects and affects, of appearance and apparatus, are put into play in this esthetic relation lacking an artistic object? When there is nothing to see and to touch, what living forms, what beliefs, what qualities are dealt with? Until this day, after more than 50 years, the “Exposition of Void” of Yves Klein doesn’t quit asking these and other questions on aesthetics and to the history of art.

Filippo FIMIANI, Embodiments and Art beliefs, «RES: Anthropology and Aesthetics», vol. 57/58, 2010, pp. 283-298. ISSN: 0277-1322 (U.S.A). ITALIANO. Cosa succede quando la pittura si emancipa da ogni medium fisico, l’opera d’arte sparisce dal sito espositivo e l’arte diventa immateriale, indiscernibile dallo spazio circostante? Che tipo di esperienza estetica e di comprensione incarnata dell’arte è possibile in queste condizioni, pur sempre programmate e prodotte, forse dissimulate, finalmente enunciate e affermate accanto e al posto di ciò che si presenta con il titolo di opera d’arte? E che tipo di descrizione, di definizione e di interpretazione è necessaria? Che tipo di fenomenologia, di pragmatica, di retorica, di ontologia, è qui convocata? Che tipo di percetti, di effetti e di affetti, di aspetti e di dispositivi, sono messi in gioco in questa relazione estetica senza oggetto artistico? Quando non c’è niente da vedere e da toccare, di quali forme di vita, di quali credenze, di quali qualità, si tratta? Ancora oggi, dopo più di cinquant’anni, l’“Exposition du Vide” di Yves Klein non smette di porre queste e altre domande all’estetica e alla storia dell’arte.

Embodiments and Art beliefs.

FIMIANI, Filippo
2010-01-01

Abstract

What happens when painting emancipates itself from all physical mediums, the piece of art disappears from the exposition site and it becomes immaterial, indiscernible within its surrounding space? What type of esthetic experience and embodied understanding of art is possible under these programmed and produced conditions, maybe dissimulated, and finally enunciated and affirmed next to and in place of that which presents itself with the title of art masterpiece? What type of description, definition and interpretation is necessary? What type of phenomenology, pragmatic, rhetoric, and ontology is called upon? What type of percepts, of effects and affects, of appearance and apparatus, are put into play in this esthetic relation lacking an artistic object? When there is nothing to see and to touch, what living forms, what beliefs, what qualities are dealt with? Until this day, after more than 50 years, the “Exposition of Void” of Yves Klein doesn’t quit asking these and other questions on aesthetics and to the history of art.
2010
Filippo FIMIANI, Embodiments and Art beliefs, «RES: Anthropology and Aesthetics», vol. 57/58, 2010, pp. 283-298. ISSN: 0277-1322 (U.S.A). ITALIANO. Cosa succede quando la pittura si emancipa da ogni medium fisico, l’opera d’arte sparisce dal sito espositivo e l’arte diventa immateriale, indiscernibile dallo spazio circostante? Che tipo di esperienza estetica e di comprensione incarnata dell’arte è possibile in queste condizioni, pur sempre programmate e prodotte, forse dissimulate, finalmente enunciate e affermate accanto e al posto di ciò che si presenta con il titolo di opera d’arte? E che tipo di descrizione, di definizione e di interpretazione è necessaria? Che tipo di fenomenologia, di pragmatica, di retorica, di ontologia, è qui convocata? Che tipo di percetti, di effetti e di affetti, di aspetti e di dispositivi, sono messi in gioco in questa relazione estetica senza oggetto artistico? Quando non c’è niente da vedere e da toccare, di quali forme di vita, di quali credenze, di quali qualità, si tratta? Ancora oggi, dopo più di cinquant’anni, l’“Exposition du Vide” di Yves Klein non smette di porre queste e altre domande all’estetica e alla storia dell’arte.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11386/2600159
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 1
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact