The concept of learning society is to be considered as a boundary object that can be translated in different ways, depending on the social communities that decide (or do not decide) to appropriate it. The aim of this chapter is to show how the term has been translated into the Italian debate on topics such as social change, welfare, citizenship, education, employment - to quote only the most important ones.
Una delle maniere attraverso le quali si rappresenta il cambiamento storico delle società avanzate nell’epoca postfordista/postindustriale/postmoderna consiste nell’impiego del concetto di società della conoscenza (knowledge society) o di società dell’apprendimento (learning society). Il saggio propone un’analisi del dibattito svoltosi nel nostro Paese intorno ai concetti in questione ed alle tematiche connesse, dalle questioni dell’individualizzazione e della riflessività a quelle del lavoro e della flessibilità, a quelle più direttamente inerenti le attività scolastiche e formative, per finire con una rassegna delle critiche al concetto in questione ed alle retoriche che tendono ad impiegarlo.
A 'Blurred' Object. The Italian Discourses on the Concept of Learning Society
MADDALONI, Domenico
2007
Abstract
The concept of learning society is to be considered as a boundary object that can be translated in different ways, depending on the social communities that decide (or do not decide) to appropriate it. The aim of this chapter is to show how the term has been translated into the Italian debate on topics such as social change, welfare, citizenship, education, employment - to quote only the most important ones.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.