The film Totò al Giro d’Italia (1948), directed by Mario Mattoli, is interesting due to how it represents the identity of the Italians who have recently known democracy, but retains characteristics that date back to past centuries and will be preserved over the years to come. The film, with its images and dialogue, is in tune with the era of production through numerous historical references, with it being part of the “immaginario collettivo” and offers the possibility to analyze the character of Italians in the immediate post-war period.
Il film Totò al Giro d’Italia del 1948, per la regia di Mario Mattoli, è interessante per la rappresentazione dell’identità di un popolo che conosce da poco la democrazia, ma conserva caratteristiche che risalgono ai secoli passati e si conserveranno negli anni a venire. Il film, con le sue immagini e i suoi dialoghi, risulta in sintonia con l’epoca di produzione attraverso numerosi riferimenti storici, restituisce una parte di immaginario collettivo e offre la possibilità di analizzare il carattere degli italiani nell’immediato dopoguerra.
Identità italiana e storia in Totò al Giro d'Italia
frescani elio
2019-01-01
Abstract
The film Totò al Giro d’Italia (1948), directed by Mario Mattoli, is interesting due to how it represents the identity of the Italians who have recently known democracy, but retains characteristics that date back to past centuries and will be preserved over the years to come. The film, with its images and dialogue, is in tune with the era of production through numerous historical references, with it being part of the “immaginario collettivo” and offers the possibility to analyze the character of Italians in the immediate post-war period.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.