Steel Reinforced Polymer (SRP) systems represent an appealing solution for the external strengthening and repairing of existing reinforced concrete structures. However, similarly to what known for composite materials employing other fibers, such as carbon or glass ones, to assure an adequate bond between the reinforcement and the concrete substrate is fundamental for the success of many strengthening applications. In this paper, an analytical procedure recently published by the authors is applied for an indirect identification of the concrete-SRP interface law by varying some parameters, such as the compressive strength and the surface finish of the concrete. To this purpose, results from a wide experimental campaign performed by the authors have been considered. The bond-slip laws found case by case, implemented in the analytical procedure, allow for accurately fitting the experimental load-slip curves obtained from the performed direct shear tests.

I materiali compositi in fibra d’acciaio rappresentano un’attraente soluzione per la riparazione ed il rinforzo esterno di strutture esistenti in c.a. Tuttavia, come per i compositi “più tradizionali” che fanno uso di fibre di vetro o di carbonio, la riuscita di molti interventi di rinforzo è fortemente legata alla necessità di assicurare una buona adesione tra il composito ed il substrato. In questo lavoro, gli autori propongono delle leggi d’interfaccia “tau-slip” al variare di alcuni parametri, come la resistenza a compressione ed il trattamento superficiale del calcestruzzo. A tal fine, sono stati presi in considerazione i risultati di prove di aderenza derivanti da un’ampia campagna sperimentale condotta dagli autori. Tali leggi sono state identificate per via indiretta mediante applicazione di una procedura analitica recentemente pubblicata e consentono di riprodurre con sufficiente accuratezza le curve sperimentali forza-scorrimento disponibili da test di aderenza condotti.

Indirect Identification of the Bond-Slip Model at SRP-Concrete Interface

Francesco Ascione
Membro del Collaboration Group
;
Annalisa Napoli
Membro del Collaboration Group
;
Roberto Realfonzo
Membro del Collaboration Group
2022

Abstract

I materiali compositi in fibra d’acciaio rappresentano un’attraente soluzione per la riparazione ed il rinforzo esterno di strutture esistenti in c.a. Tuttavia, come per i compositi “più tradizionali” che fanno uso di fibre di vetro o di carbonio, la riuscita di molti interventi di rinforzo è fortemente legata alla necessità di assicurare una buona adesione tra il composito ed il substrato. In questo lavoro, gli autori propongono delle leggi d’interfaccia “tau-slip” al variare di alcuni parametri, come la resistenza a compressione ed il trattamento superficiale del calcestruzzo. A tal fine, sono stati presi in considerazione i risultati di prove di aderenza derivanti da un’ampia campagna sperimentale condotta dagli autori. Tali leggi sono state identificate per via indiretta mediante applicazione di una procedura analitica recentemente pubblicata e consentono di riprodurre con sufficiente accuratezza le curve sperimentali forza-scorrimento disponibili da test di aderenza condotti.
978-88-99916-64-0
Steel Reinforced Polymer (SRP) systems represent an appealing solution for the external strengthening and repairing of existing reinforced concrete structures. However, similarly to what known for composite materials employing other fibers, such as carbon or glass ones, to assure an adequate bond between the reinforcement and the concrete substrate is fundamental for the success of many strengthening applications. In this paper, an analytical procedure recently published by the authors is applied for an indirect identification of the concrete-SRP interface law by varying some parameters, such as the compressive strength and the surface finish of the concrete. To this purpose, results from a wide experimental campaign performed by the authors have been considered. The bond-slip laws found case by case, implemented in the analytical procedure, allow for accurately fitting the experimental load-slip curves obtained from the performed direct shear tests.
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