Voltaire’s depiction of Mahomet in Le Fanatisme is far from flattering. The author defines his character a “Tartuffe with weapons in hand” in a 1740 letter to Frederick II. As contemporaries noted, Voltaire did not aim to discredit Islam specifically but to critique all revealed reli- gions and their alliance with temporal power, especially Christianity. By analysing the verse and syntax of a key scene – emblematic of the seductive strategies of the ‘religious’ Mahomet – this study considers linguistic and non-linguistic persuasive devices and paratextual modi- fications in various editions published by Voltaire. Significant mo- ments in the reception of the tragedy are also analysed, exploring its complex and controversial interpretations.
La rappresentazione di Maometto offerta da Voltaire in Le Fanatisme è tutt’altro che lusinghiera. L’autore definisce il suo personaggio un “Tar- tuffe con le armi in mano” in una lettera del 1740 a Federico II. Come hanno notato i contemporanei, Voltaire non mirava a screditare l’Islam, ma a criticare tutte le religioni rivelate e la loro alleanza con il potere temporale, dunque specialmente il Cristianesimo. Analizzando il rappor- to tra metro e sintassi in alcuni passi della tragedia – emblematici delle strategie seduttive del ‘religioso’ Maometto – questo studio analizza i dispositivi persuasivi linguistici e non linguistici e le modifiche parate- stuali nelle varie edizioni curate da Voltaire al fine di orientare il lettore. Vengono inoltre analizzati momenti significativi della ricezione della tragedia, caratterizzata da interpretazioni complesse e controverse.
Seduzione, sintassi e spettacolo in Le Fanatisme, ou Mahomet le prophète di Voltaire
Vincenzo De Santis
2024-01-01
Abstract
Voltaire’s depiction of Mahomet in Le Fanatisme is far from flattering. The author defines his character a “Tartuffe with weapons in hand” in a 1740 letter to Frederick II. As contemporaries noted, Voltaire did not aim to discredit Islam specifically but to critique all revealed reli- gions and their alliance with temporal power, especially Christianity. By analysing the verse and syntax of a key scene – emblematic of the seductive strategies of the ‘religious’ Mahomet – this study considers linguistic and non-linguistic persuasive devices and paratextual modi- fications in various editions published by Voltaire. Significant mo- ments in the reception of the tragedy are also analysed, exploring its complex and controversial interpretations.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.