Voltaire’s depiction of Mahomet in Le Fanatisme is far from flattering. The author defines his character a “Tartuffe with weapons in hand” in a 1740 letter to Frederick II. As contemporaries noted, Voltaire did not aim to discredit Islam specifically but to critique all revealed reli- gions and their alliance with temporal power, especially Christianity. By analysing the verse and syntax of a key scene – emblematic of the seductive strategies of the ‘religious’ Mahomet – this study considers linguistic and non-linguistic persuasive devices and paratextual modi- fications in various editions published by Voltaire. Significant mo- ments in the reception of the tragedy are also analysed, exploring its complex and controversial interpretations.
La rappresentazione di Maometto offerta da Voltaire in Le Fanatisme è tutt’altro che lusinghiera. L’autore definisce il suo personaggio un “Tar- tuffe con le armi in mano” in una lettera del 1740 a Federico II. Come hanno notato i contemporanei, Voltaire non mirava a screditare l’Islam, ma a criticare tutte le religioni rivelate e la loro alleanza con il potere temporale, dunque specialmente il Cristianesimo. Analizzando il rappor- to tra metro e sintassi in alcuni passi della tragedia – emblematici delle strategie seduttive del ‘religioso’ Maometto – questo studio analizza i dispositivi persuasivi linguistici e non linguistici e le modifiche parate- stuali nelle varie edizioni curate da Voltaire al fine di orientare il lettore. Vengono inoltre analizzati momenti significativi della ricezione della tragedia, caratterizzata da interpretazioni complesse e controverse.
Seduzione, sintassi e spettacolo in Le Fanatisme, ou Mahomet le prophète di Voltaire
Vincenzo De Santis
2024
Abstract
Voltaire’s depiction of Mahomet in Le Fanatisme is far from flattering. The author defines his character a “Tartuffe with weapons in hand” in a 1740 letter to Frederick II. As contemporaries noted, Voltaire did not aim to discredit Islam specifically but to critique all revealed reli- gions and their alliance with temporal power, especially Christianity. By analysing the verse and syntax of a key scene – emblematic of the seductive strategies of the ‘religious’ Mahomet – this study considers linguistic and non-linguistic persuasive devices and paratextual modi- fications in various editions published by Voltaire. Significant mo- ments in the reception of the tragedy are also analysed, exploring its complex and controversial interpretations.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.