In recent years there has been a tendency, also on thebasis of foreign models, to overcome the “opposing” scope of thereferendums provided for in the Italian Constitution in favor of newforms of consultation with positive content, both in the experience ofour Regions and in the proposals for constitutional revision. If theconstitutional forecast of a referendum with a deliberative/ approvative scope is to beevaluated inappropriate for more than one reason, we cannot say the same for the introduction of a“referendum of binding guidelines”, reintroducing the logical-legalpattern of the “framework laws”, in whole favour ethical-political and system reasons militate. There is no doubt, however, that on the prospects of this institution, as moregenerally on the subject of democracy quality, the game is still goingon with a very uncertain outcome.
Negli ultimi anni si registra la tendenza, anche sulla scorta di modelli stranieri, al superamento della portata “oppositiva” dei referendum previsti nella Costituzione italiana a favore di nuove forme di consultazione a contenuto positivo, tanto nell’esperienza delle nostre Regioni quanto nelle proposte di revisione costituzionale. Se la previsione in Costituzione di referendum di portata deliberativo/approvativa è da valutare per più ragioni inopportuna, non altrettanto si può dire per l’introduzione diun “referendum di indirizzo vincolante”, che riproponga lo schema logico-giuridico delle “leggi cornice”, a cui favore militano ragioni di ordine etico-politico e di sistema. Non vi è dubbio, però, che sulle prospettive di questo istituto, come più in generale sul tema della qualità della democrazia, sia in corso una partita dall’esito ancora molto incerto.
Il referendum "a contenuto positivo" nella democrazia che cambia
Galdi
2018
Abstract
In recent years there has been a tendency, also on thebasis of foreign models, to overcome the “opposing” scope of thereferendums provided for in the Italian Constitution in favor of newforms of consultation with positive content, both in the experience ofour Regions and in the proposals for constitutional revision. If theconstitutional forecast of a referendum with a deliberative/ approvative scope is to beevaluated inappropriate for more than one reason, we cannot say the same for the introduction of a“referendum of binding guidelines”, reintroducing the logical-legalpattern of the “framework laws”, in whole favour ethical-political and system reasons militate. There is no doubt, however, that on the prospects of this institution, as moregenerally on the subject of democracy quality, the game is still goingon with a very uncertain outcome.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.