From the time of its origins, cinema has dedicated special attention to those who migrate. In the last thirty years, the filmic images return the material of migratory processes in its great complexity, social, historical, anthropological, existential. The essay elaborates a perspective of analysis of the relationship between cinema and migration and, in particular, identifies three models of filmic narration that have particular significance in cinema and fiction of the last twenty years.
Dal tempo delle origini, il cinema ha dedicato a coloro che migrano un’attenzione privilegiata. Negli ultimi trent’anni le immagini filmiche restituiscono la materia dei processi migratori nella sua grande complessità, sociale, storica, antropologica, esistenziale. Il saggio di Frezza elabora una prospettiva d’analisi del rapporto fra cinema e migrazioni e, in particolare, individua tre modelli di narrazione filmica che rivestono un particolare significato nel cinema e nella fiction dell’ultimo ventennio.
Morire e ri-nascere. Estremi di storie migranti nel cinema
Frezza, Gino
2020-01-01
Abstract
From the time of its origins, cinema has dedicated special attention to those who migrate. In the last thirty years, the filmic images return the material of migratory processes in its great complexity, social, historical, anthropological, existential. The essay elaborates a perspective of analysis of the relationship between cinema and migration and, in particular, identifies three models of filmic narration that have particular significance in cinema and fiction of the last twenty years.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.