Through a comparative analysis of Michele Mari’s works with other texts (from Nievo’s Confessioni di un Italiano to Nanni Moretti’s films), and focusing on the role played by the objects that were treasured by the author in his early age, the essay investigates the ferocious clash between everyday life and Platonic, Reality and “Legend”; the reign of “arid True” (Leopardi) and the mythopoeic potential at work in his pages: a dichotomy which also conveys two different ideas of literature.
Attraverso il confronto con altri testi (letterari e non: dalle "Confessioni di un Italiano" di Nievo ai film di Nanni Moretti), e focalizzando l’attenzione su quell’eccezionale motore auto-mito-biografico che sono gli oggetti infantili e adolescenziali, il saggio indaga il “sanguinoso” urto tra quotidiano e platonico, realtà e “leggenda”, arido vero e potenzialità mitopoietiche alla base dell’opera in prosa e in versi di Michele Mari: una dicotomia cui rispondono anche due diverse concezioni del fatto letterario.
Lo slittino di Xanadu. Platonismo e leggenda
Riccardo Donati
2021-01-01
Abstract
Through a comparative analysis of Michele Mari’s works with other texts (from Nievo’s Confessioni di un Italiano to Nanni Moretti’s films), and focusing on the role played by the objects that were treasured by the author in his early age, the essay investigates the ferocious clash between everyday life and Platonic, Reality and “Legend”; the reign of “arid True” (Leopardi) and the mythopoeic potential at work in his pages: a dichotomy which also conveys two different ideas of literature.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.