Saba, Govoni, Pasolini, Sanguineti, Zanzotto, Gatto, Luzi, Magrelli: all writers who made a poetic use of multimedia emotions. In their works, one finds some major archetypes of cinema history: the vampire, the diva, the clown. These three legendary figures, or icons, reflect three main, foundational, cultural typologies: romance (the conflict with the devil), tragedy (the goddess is mortal), comedy (the bittersweet vicissitudes of an outcast). But they also represent three different and conflicting latent aspects of the modern psyche: dream and reality, eros and thanatos, individual and mass. With them, through them, the contemporary age acquires sense; with them, through them, poets make sense of the contemporary age.
Saba, Govoni, Pasolini, Sanguineti, Zanzotto, Gatto, Luzi, Magrelli: tutti scrittori che hanno fatto un uso poetico delle emozioni mediali. Nei loro lavori trovano posto alcune figure archetipiche della storia del cinema: il vampiro, la diva, il clown. Tre personaggi, tre icone, tre leggende-guida che intercettano altrettante fondative tipologie culturali: il romanzesco (il conflitto col maligno); il tragico (la dea è mortale); il comico (le agrodolci vicissitudini di un marginale). Ma anche tre diverse e conflittuali latenze della psiche dei moderni: sogno e realtà, eros e thanatos, individuo e massa. Con loro, attraverso di loro, il contemporaneo prende forma; con loro, attraverso di loro, i poeti vengono a capo della forma del contemporaneo.
Il vampiro, la diva, il clown. Incarnazioni poetiche di spettri cinematografici
Riccardo Donati
2022-01-01
Abstract
Saba, Govoni, Pasolini, Sanguineti, Zanzotto, Gatto, Luzi, Magrelli: all writers who made a poetic use of multimedia emotions. In their works, one finds some major archetypes of cinema history: the vampire, the diva, the clown. These three legendary figures, or icons, reflect three main, foundational, cultural typologies: romance (the conflict with the devil), tragedy (the goddess is mortal), comedy (the bittersweet vicissitudes of an outcast). But they also represent three different and conflicting latent aspects of the modern psyche: dream and reality, eros and thanatos, individual and mass. With them, through them, the contemporary age acquires sense; with them, through them, poets make sense of the contemporary age.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.