The performance evaluation system is the tool that allows each individual public administration to verify the level of effi ciency, effectiveness and cost-effectiveness of administrative action in providing high-quality services to citizens. The evaluation activity is carried out by an impartial entity, established, depending on the case, in the form of an Independent Evaluation Body (OIV) or an Internal Evaluation Unit (NIV). The process, which is divided into well-defi ned phases, begins with measurement, i.e. with the identifi cation, through indicators, of the results achieved and with the planning of the activities to be implemented and the number of resources to be used to achieve the objectives, and concludes with a comparative analysis of the results achieved with respect to the predetermined objectives. This system includes moments of evaluation of the performance of personnel, both managerial and non-managerial, (so-called individual performance), to whom detailed objectives are assigned with respect to the organisation’s programmatic line, and of the organizational results achieved by the institution through the implementation of general plans and programs (so-called organizational performance).
Il sistema di valutazione della performance è lo strumento che consente ad ogni singola pubblica amministrazione di verifi care il livello di effi cienza, effi cacia ed economicità dell’azione amministrativa nell’erogazione ai cittadini di servizi di alta qualità. L’attività di valutazione è svolta da un soggetto imparziale, costituito, a seconda dei casi, in forma di Organismo indipendente di valutazione (OIV) o di Nucleo interno di valutazione (NIV). Ilprocesso, che si articola in fasi ben defi nite, si apre con la misurazione, ovvero con l’identifi cazione, attraverso degli indicatori, dei risultati conseguiti e con la pianifi cazione delle attività da porre in essere e del numero di risorse da impiegare per il raggiungimento degli obiettivi, e si conclude con una analisi comparativa dei risultati raggiunti rispetto agli obiettivi predeterminati. Questo sistema prevede momenti di valutazione delle prestazioni del personale, dirigente e non, (c.d. performance individuale), al quale vengono assegnati obiettivi di dettaglio rispetto alla linea programmatica dell’ente, e dei risultati organizzativi raggiunti dall’ente attraverso l’attuazione dei piani e dei programmi generali (c.d. performance organizzativa).
Gestione, misurazione e valutazione della performance nella pubblica amministrazione tra legge e contrattazione collettiva
Marco Capece
2025
Abstract
The performance evaluation system is the tool that allows each individual public administration to verify the level of effi ciency, effectiveness and cost-effectiveness of administrative action in providing high-quality services to citizens. The evaluation activity is carried out by an impartial entity, established, depending on the case, in the form of an Independent Evaluation Body (OIV) or an Internal Evaluation Unit (NIV). The process, which is divided into well-defi ned phases, begins with measurement, i.e. with the identifi cation, through indicators, of the results achieved and with the planning of the activities to be implemented and the number of resources to be used to achieve the objectives, and concludes with a comparative analysis of the results achieved with respect to the predetermined objectives. This system includes moments of evaluation of the performance of personnel, both managerial and non-managerial, (so-called individual performance), to whom detailed objectives are assigned with respect to the organisation’s programmatic line, and of the organizational results achieved by the institution through the implementation of general plans and programs (so-called organizational performance).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.