Since early childhood, Autism Spectrum Disorder is characterized by several difficulties in social relations, communication, imitation and play skills. The acquisition of life skills is pivotal to educational success, social participation and the development of adaptive behaviors. Thus, it requires the identification of educational strategies that may be used by teachers to develop communication and interpersonal skills. Likewise, enhancing communication partners and considering them as communication facilitators may improve students’ communication development, even during adolescence. As a result, it is possible to create more opportunities to foster social and school inclusion.
Il Disturbo dello Spettro Autistico si manifesta con difficoltà nella relazione e nella comunicazione, nell’imitazione e nel gioco, sin dalla primissima infanzia. L’acquisizione di life skills, essenziali per favorire il successo scolastico, la partecipazione sociale e lo sviluppo di comportamenti adattivi, richiede l’individuazione di strategie educative che possano essere utilizzate dai docenti per lo sviluppo di abilità comunicative e interpersonali. Analogamente, la valorizzazione dei principali partner comunicativi, in qualità di facilitatori della comunicazione, può migliorare efficacemente lo sviluppo della comunicazione degli studenti, anche in età adolescenziale, creando maggiori opportunità di inclusione sociale e scolastica.
La CAA e il ruolo dei facilitatori per lo sviluppo delle abilità comunicative negli studenti con Disturbo dello Spettro Autistico
Michela Galdieri;Emanuela Zappalà
2021-01-01
Abstract
Since early childhood, Autism Spectrum Disorder is characterized by several difficulties in social relations, communication, imitation and play skills. The acquisition of life skills is pivotal to educational success, social participation and the development of adaptive behaviors. Thus, it requires the identification of educational strategies that may be used by teachers to develop communication and interpersonal skills. Likewise, enhancing communication partners and considering them as communication facilitators may improve students’ communication development, even during adolescence. As a result, it is possible to create more opportunities to foster social and school inclusion.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.