When there are students with Autism Spectrum Disorder or with complex communication needs, the evaluation process is the result of an interplay between the different social actors involved in the co-planning of the educational and didactic path. The team is also involved in detecting pupil’s abilities and identifying barriers and facilitators within the context. The aim of this work is to identify evaluative and self-evaluative tools that can facilitate learning, also from a metacognitive perspective, with particular attention to the Augmentative Alternative Communication (AAC) approach. In the educational field, it aims to acquire ex ante information on knowledge, skills and competences, but also to monitor the teaching-learning process and the degree of involvement and participation of students in teaching activities.
In presenza di alunni con Disturbo dello Spettro Autistico con bisogni comunicativi complessi, il processo valutativo costituisce l’esito di uno scambio tra i diversi attori sociali impegnati nella co-progettazione del percorso educativo e didattico, nella rilevazione delle capacità dell’alunno, delle barriere e dei facilitatori presenti nel contesto. L’obiettivo del presente lavoro è di individuare strumenti valutativi e auto-valutativi che possano favorire gli apprendimenti, anche in un’ottica metacognitiva, con particolare attenzione all’approccio della Comunicazione Aumentativa Alternativa (CAA) in ambito educativo, con lo scopo di acquisire informazioni ex ante sulle conoscenze, abilità e competenze, ma anche di monitorare il processo di insegnamento-apprendimento e il grado di coinvolgimento e partecipazione degli studenti alle attività didattiche.
Strumenti e approcci per la valutazione delle capacità comunicative di alunni con Disturbo dello Spettro Autistico
Michela Galdieri;Emanuela Zappalà
2021-01-01
Abstract
When there are students with Autism Spectrum Disorder or with complex communication needs, the evaluation process is the result of an interplay between the different social actors involved in the co-planning of the educational and didactic path. The team is also involved in detecting pupil’s abilities and identifying barriers and facilitators within the context. The aim of this work is to identify evaluative and self-evaluative tools that can facilitate learning, also from a metacognitive perspective, with particular attention to the Augmentative Alternative Communication (AAC) approach. In the educational field, it aims to acquire ex ante information on knowledge, skills and competences, but also to monitor the teaching-learning process and the degree of involvement and participation of students in teaching activities.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.