The paper reflects on La biblioteca pubblica e la sua reputazione, Maria Stella Rasetti’s last book, published by Editrice bibliografica. The reflection starts from the reputation as object of study of different disciplines (such as communication, marketing, economics, sociology) and analyzes the importance of library reputation, closely associated with identity and image. Rasetti identifies four classes to place Italian public libraries and proposes a model to measure library reputation, adapted from business models, which uses personalized questionnaires for each class. The paper analyzes model validity and contextualizes it in the field of user satisfaction, performance and libraries impact. The hope is that measuring reputation can help public libraries to build a new narrative that overcomes public administration stereotypes of which they are victims, and to equip citizens with useful skills for work, everyday and social life, making them active and conscious protagonists.
L’articolo riflette sui principali temi offerti da La biblioteca pubblica e la sua reputazione, ultimo libro di Maria Stella Rasetti, edito da Editrice bibliografica. Da una definizione della reputazione come oggetto di studio di diverse discipline (quali la comunicazione, il marketing, l’economia, la sociologia), si passa ad analizzare l’importanza della reputazione in biblioteca, concetto strettamente associato a quelli, altrettanto importanti, dell’identità e dell’immagine. Rasetti individua quattro classi in cui collocare le biblioteche di ente locale del nostro paese e propone un modello per la misurazione della reputazione in biblioteca, adattato dai modelli aziendali, che si avvale di questionari personalizzati per ciascuna classe. La validità del modello viene analizzata nell’articolo e contestualizzata nel più ampio filone della misurazione e della valutazione della soddisfazione degli utenti, delle performance e dell’impatto delle biblioteche. L’auspicio è che misurare la propria reputazione possa servire alle biblioteche pubbliche a costruire una nuova narrazione che superi gli stereotipi di cui esse sono vittime, in quanto parte della pubblica amministrazione, e a dotare i cittadini di competenze e saperi utili per la quotidianità, il lavoro, la vita sociale, rendendoli protagonisti attivi e consapevoli.
La biblioteca e la sua reputazione: sulle tracce della misurazione per costruire una nuova narrazione
Anna Bilotta
2022-01-01
Abstract
The paper reflects on La biblioteca pubblica e la sua reputazione, Maria Stella Rasetti’s last book, published by Editrice bibliografica. The reflection starts from the reputation as object of study of different disciplines (such as communication, marketing, economics, sociology) and analyzes the importance of library reputation, closely associated with identity and image. Rasetti identifies four classes to place Italian public libraries and proposes a model to measure library reputation, adapted from business models, which uses personalized questionnaires for each class. The paper analyzes model validity and contextualizes it in the field of user satisfaction, performance and libraries impact. The hope is that measuring reputation can help public libraries to build a new narrative that overcomes public administration stereotypes of which they are victims, and to equip citizens with useful skills for work, everyday and social life, making them active and conscious protagonists.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.