The essay is an invitation to reflect on the problematic relationship, not merely co-implication, between research in the human sciences, in general, and research on educational practice: the first is taken as an investigation into human interactions and relationships, not only as objects of research; the second is proposed as an investigation aimed at understanding those human relations and relationships, on the basis of evidence that provides provisional answers with practical-transformative intentions. It is therefore suggested to formulate the question ‘what is the purpose of research on educational practice?’ only after having clarified for ourselves, as researchers, and declared the basic option to the research community and professionals: between the stubborn dichotomy between theory and practice and the emerging willingness to investigate practices with sometimes descriptive, now explanatoryprocedural, now epistemic-educational purposes.

Il saggio è un invito a riflettere sul rapporto problematico, di non mera co-implicazione, tra la ricerca nelle scienze umane, in generale, e la ricerca sulla pratica educativa: la prima è assunta come indagine sulle interazioni e relazioni umane, prese non solo come oggetti della ricerca; la seconda è proposta come indagine tesa a conoscere quelle relazioni sulla base di evidenze che forniscono risposte provvisorie con intenti pratico-trasformativi. Si propone, quindi, di formulare la domanda ‘a cosa serve la ricerca sulla pratica educativa?’ solo dopo aver chiarito a sé stessi, come ricercatori, e dichiarato alla comunità di ricerca e dei professionisti l’opzione di fondo: tra l’ostinata dicotomia tra teoria e pratica e l’emergente disponibilità ad indagine nelle pratiche con finalità ora descrittiva, ora esplicativo-processuale, ora epistemico-formativa.

A cosa serve la ricerca (sulla pratica) educativa?

Rosanna Tammaro
2024-01-01

Abstract

The essay is an invitation to reflect on the problematic relationship, not merely co-implication, between research in the human sciences, in general, and research on educational practice: the first is taken as an investigation into human interactions and relationships, not only as objects of research; the second is proposed as an investigation aimed at understanding those human relations and relationships, on the basis of evidence that provides provisional answers with practical-transformative intentions. It is therefore suggested to formulate the question ‘what is the purpose of research on educational practice?’ only after having clarified for ourselves, as researchers, and declared the basic option to the research community and professionals: between the stubborn dichotomy between theory and practice and the emerging willingness to investigate practices with sometimes descriptive, now explanatoryprocedural, now epistemic-educational purposes.
2024
9791255681465
Il saggio è un invito a riflettere sul rapporto problematico, di non mera co-implicazione, tra la ricerca nelle scienze umane, in generale, e la ricerca sulla pratica educativa: la prima è assunta come indagine sulle interazioni e relazioni umane, prese non solo come oggetti della ricerca; la seconda è proposta come indagine tesa a conoscere quelle relazioni sulla base di evidenze che forniscono risposte provvisorie con intenti pratico-trasformativi. Si propone, quindi, di formulare la domanda ‘a cosa serve la ricerca sulla pratica educativa?’ solo dopo aver chiarito a sé stessi, come ricercatori, e dichiarato alla comunità di ricerca e dei professionisti l’opzione di fondo: tra l’ostinata dicotomia tra teoria e pratica e l’emergente disponibilità ad indagine nelle pratiche con finalità ora descrittiva, ora esplicativo-processuale, ora epistemico-formativa.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11386/4870831
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact