In this essay I examine one of the central novels of Domenico Starnone’s narrative, Autobiografia erotica di Aristide Gambia, which faces the crisis of the contemporary male with clear thematic and structural references to Mordechai Richler’s Barney’s Version and Philip Roth’s final production. In the final section, I focus on the question raised by Starnone himself in the novel about Elena Ferrante’s identity, suggesting a possible solution to the Ferrante enigma.
In questo saggio esamino uno dei romanzi centrali della narrativa di Domenico Starnone, Autobiografia erotica di Aristide Gambia, che affronta la crisi del maschio contemporaneo con evidenti rimandi tematici e strutturali alla Versione di Barney di Mordechai Richler e alla produzione finale di Philip Roth. Nella parte finale, mi concentro sulla questione sollevata da Starnone stesso nel romanzo circa l’identità di Elena Ferrante, suggerendo una possibile soluzione all’enigma Ferrante
La versione di Domenico Starnone
Giorgio Sica
2025
Abstract
In this essay I examine one of the central novels of Domenico Starnone’s narrative, Autobiografia erotica di Aristide Gambia, which faces the crisis of the contemporary male with clear thematic and structural references to Mordechai Richler’s Barney’s Version and Philip Roth’s final production. In the final section, I focus on the question raised by Starnone himself in the novel about Elena Ferrante’s identity, suggesting a possible solution to the Ferrante enigma.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.