Marco Baliani’s Kohlhaas (1989), the play that represents one of the earliest and most influential examples of Italian «teatro di narrazione» (narrative theatre), shares with its source of inspiration, Heinrich von Kleist’s masterpiece Michael Kohlhaas (1811), the central and unresolved conflict between the protagonist’s pursuit of justice and the ethical limits of individual action. Baliani sets this theme against the political and social backdrop of late 1980s Italy – a country deeply affected by corruption scandals like Tangentopoli – while the main character embodies the turbulent era of far-left terrorism. As Baliani states, it was a time when «in the name of a higher ideal of social justice, streets and cities were drenched in blood». This study, based mainly on a comparative textual analysis, examines how the play’s dramaturgy departs from Kleist’s original story by introducing significant changes to the ethical and political framework of the nineteenth-century text, particularly in its views on justice, power, and forgiveness.
La pièce Kohlhaas (1989) di Marco Baliani, che costituisce uno dei primi e più influenti esempi del ‘teatro di narrazione’ italiano, condivide con il suo modello, il capolavoro kleistiano Michael Kohlhaas (1811), lo scontro irrisolvibile tra le rivendicazioni di giustizia del protagonista e i limiti etici dell’agire individuale. Tale motivo è calato nel contesto politico e sociale dell’Italia di fine anni Ottanta, ossia di un Paese corrotto e segnato da Tangentopoli. A sua volta il protagonista incarna la stagione politica del terrorismo rosso, quando cioè, con le parole di Baliani, «in nome di un superiore ideale di giustizia sociale si arrivò a insanguinare piazze e città». Sulla base di un’analisi primariamente testuale, il contributo interroga gli aspetti in cui la drammaturgia dello spettacolo si distanzia dal racconto di Kleist, generando in questo allontanamento significative modifiche all’impianto etico e politico del testo ottocentesco, in particolare alle concezioni della giustizia, del potere e del perdono.
«Ma se un uomo adesso può con un solo gesto…»: giustizia, perdono e rivolta nel Michael Kohlhaas di Kleist e nel Kohlhaas di Baliani
Beatrice Occhini
2025
Abstract
Marco Baliani’s Kohlhaas (1989), the play that represents one of the earliest and most influential examples of Italian «teatro di narrazione» (narrative theatre), shares with its source of inspiration, Heinrich von Kleist’s masterpiece Michael Kohlhaas (1811), the central and unresolved conflict between the protagonist’s pursuit of justice and the ethical limits of individual action. Baliani sets this theme against the political and social backdrop of late 1980s Italy – a country deeply affected by corruption scandals like Tangentopoli – while the main character embodies the turbulent era of far-left terrorism. As Baliani states, it was a time when «in the name of a higher ideal of social justice, streets and cities were drenched in blood». This study, based mainly on a comparative textual analysis, examines how the play’s dramaturgy departs from Kleist’s original story by introducing significant changes to the ethical and political framework of the nineteenth-century text, particularly in its views on justice, power, and forgiveness.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.