The educational research is intensifying about the issues of scholastic effectiveness and improvement, to favor a systemic dialogue that can promote and generate the comparison between the ideal and the real model of school. The need to take a system vision is determined by the need to understand the connection between the outcomes with the processes that determine them, with the resources used, with the contextual variables in which it is placed (Castoldi, 2015). This essay represents the theoretical and normative framework for an exploratory study that wants to verify if school self-evaluation is perceived as an opportunity of growth, or as a mere tool of ministerial tool.
La ricerca educativa va ad intensificarsi rispetto ai temi di efficacia scolastica e miglioramento, per favorire un dialogo sistemico che possa promuovere e generare la comparazione tra modello ideale e reale di scuola. L’esigenza di assumere una visione di sistema è determinata dalla necessità di comprendere il grado di connessione che sussiste tra gli esiti e i processi che li determinano. Affinché ciò sia realmente possibile, è indispensabile la costruzione di un’idea condivisa di qualità, questa, infatti, rappresenta l’humus che promuove e caratterizza gli approcci dell’autovalutazione (Castoldi, 2015). Questo saggio vuole rappresentare la cornice di riferimento, normativa e teorica, per un’indagine esplorativa che ha intenzione di indagare se e in che misura l’autovalutazione d’istituto venga percepita dalle scuole come occasione di riflessione e di crescita, o come mero strumento di controllo ministeriale.
Gli approcci autovalutativi in visione sistemica
Rosanna Tammaro;Tiso Maria;Ferrantino Concetta
2020
Abstract
The educational research is intensifying about the issues of scholastic effectiveness and improvement, to favor a systemic dialogue that can promote and generate the comparison between the ideal and the real model of school. The need to take a system vision is determined by the need to understand the connection between the outcomes with the processes that determine them, with the resources used, with the contextual variables in which it is placed (Castoldi, 2015). This essay represents the theoretical and normative framework for an exploratory study that wants to verify if school self-evaluation is perceived as an opportunity of growth, or as a mere tool of ministerial tool.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.