This contribution intends to offer an overview of the types of Virtual Learning Environments (VLEs) that may be used in education-al field and in the school context. This review also aims to stimulate a preliminary reflection on promoting educational interactions between VLE and learners withAutism Spectrum Disorder, paying particular attention to how digital tools may foster student agen-cy. In fact, because of their peculiar way of functioning and interests, it is also important to accurately design and selectVLE to promote both their agency and teaching-learning process
Questo contributo intende offrire una panoramica delle tipologie di ambienti di apprendimento virtuale (VLE) che possono essere utilizzati in ambito educativo e nel contesto scolastico. Questa revisionemira, inoltre, a stimolare una riflessione preliminare su co-me è possibile promuovere delle interazioni educative tra i VLEs e gli studenti con disturbo dello spettro autistico, prestando parti-colare attenzione a come gli strumenti digitali possono favorire lo student agency.Infatti, anche per il loro peculiare modo di fun-zionare e per i loro interessi, è importante progettare e selezionare accuratamente i VLEs per aumentare il livello di partecipazione e promuovere il processo di insegnamento-apprendimento
When the gaming gets serious. Reflections on student agency within inclusive virtual learning environments
Emanuela Zappala
2023
Abstract
This contribution intends to offer an overview of the types of Virtual Learning Environments (VLEs) that may be used in education-al field and in the school context. This review also aims to stimulate a preliminary reflection on promoting educational interactions between VLE and learners withAutism Spectrum Disorder, paying particular attention to how digital tools may foster student agen-cy. In fact, because of their peculiar way of functioning and interests, it is also important to accurately design and selectVLE to promote both their agency and teaching-learning processI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.