Edugames, as educational games that make use of videogames engines, are today means not only to reinforce the playful sphere of the users but also to act as a mediator for learning, presenting themselves as capable of responding to the multiple educational needs of people, based on their different multiple intelligences. In this paper, an attempt will be made to provide a theoretical framework regarding the potential that speech, sound effects, and soundtracks can have in an edugame. In addition to a theoretical reflection, practical and open-access support tools with sound as an essential component will be presented, which can be used in the development of an edugame, and which can be addressed to all users from an inclusive perspective.

Gli Edugames, in quanto giochi educativi che si avvalgono dell’ausilio dei motori grafici dei videogames, sono oggi dei mezzi non solo per rinsaldare la sfera ludica, bensì per fungere da mediatori educativi, presentandosi in grado di rispondere ai molteplici bisogni formativi degli utenti sulla base delle loro differenti intelligenze multiple. Nel presente contributo si tenterà di fornire un quadro teorico circa il potenziale che il parlato, gli effetti audio e le colonne sonore possono avere in un edugame. Saranno presentati, oltre ad una riflessione teorica, anche degli strumenti di supporto pratici ed in open access aventi come componente essenziale il suono, da poter utilizzare in fase di elaborazione di un edugame e da rivolgere a tutti i fruitori, in un’ottica inclusiva.

THE IMPACT OF SPEECH, SOUND EFFECTS AND SOUND-TRACKS IN EDUGAMES: THEORETICAL AND PRACTICAL ASPECTS

Alessio Di Paolo
;
Michele Domenico Todino
;
Iolanda Zollo
2023-01-01

Abstract

Edugames, as educational games that make use of videogames engines, are today means not only to reinforce the playful sphere of the users but also to act as a mediator for learning, presenting themselves as capable of responding to the multiple educational needs of people, based on their different multiple intelligences. In this paper, an attempt will be made to provide a theoretical framework regarding the potential that speech, sound effects, and soundtracks can have in an edugame. In addition to a theoretical reflection, practical and open-access support tools with sound as an essential component will be presented, which can be used in the development of an edugame, and which can be addressed to all users from an inclusive perspective.
2023
9788860224804
Gli Edugames, in quanto giochi educativi che si avvalgono dell’ausilio dei motori grafici dei videogames, sono oggi dei mezzi non solo per rinsaldare la sfera ludica, bensì per fungere da mediatori educativi, presentandosi in grado di rispondere ai molteplici bisogni formativi degli utenti sulla base delle loro differenti intelligenze multiple. Nel presente contributo si tenterà di fornire un quadro teorico circa il potenziale che il parlato, gli effetti audio e le colonne sonore possono avere in un edugame. Saranno presentati, oltre ad una riflessione teorica, anche degli strumenti di supporto pratici ed in open access aventi come componente essenziale il suono, da poter utilizzare in fase di elaborazione di un edugame e da rivolgere a tutti i fruitori, in un’ottica inclusiva.
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