Over the years, the environment has always been an important educational and research element, a space in which the child becomes capable of acquiring not only basic skills, but also life skills. Virtual environment is an alternative system for educating younger people, requiring them to play an active role in the educational process and not just as a mere user of knowledge. Virtual reality is a useful tool, moreover, to practice the capacity for orientation or perspective taking ability, through the activation of specific brain areas and the inhibition of others. This contribution has the aim to analyze the possible relationship between VR and the executive functions including inhibition, to foster creativity and respect personal cognitive style of students, especially with SNE.

Nel corso degli anni, l’ambiente ha rappresentato un importante elemento educativo e di ricerca, spazio in cui il bambino diventa capace di acquisire non solo competenze di base, ma anche abilità di vita. Il virtuale è un sistema alternativo per educare i più giovani, riservando loro un ruolo attivo nel processo educativo. La realtà virtuale è un mezzo utile, inoltre, per esercitare la capacità di orientamento o di presa di prospettiva, attraverso l’attivazione di specifiche aree cerebrali e l’inibizione di altre. Questo contributo ha l’obiettivo di analizzare la possibile relazione tra la VR e le funzioni esecutive, inclusa l’inibizione, per favorire la creatività e rispettare lo stile cognitivo personale degli studenti, in particolare di quelli con SNE.

How to weave virtual reality and the process of creative inhibition in didactic

Beatini Veronica
;
Alessio Di Paolo
;
Michele Domenico Todino
;
Stefano Di Tore
2023-01-01

Abstract

Over the years, the environment has always been an important educational and research element, a space in which the child becomes capable of acquiring not only basic skills, but also life skills. Virtual environment is an alternative system for educating younger people, requiring them to play an active role in the educational process and not just as a mere user of knowledge. Virtual reality is a useful tool, moreover, to practice the capacity for orientation or perspective taking ability, through the activation of specific brain areas and the inhibition of others. This contribution has the aim to analyze the possible relationship between VR and the executive functions including inhibition, to foster creativity and respect personal cognitive style of students, especially with SNE.
2023
Nel corso degli anni, l’ambiente ha rappresentato un importante elemento educativo e di ricerca, spazio in cui il bambino diventa capace di acquisire non solo competenze di base, ma anche abilità di vita. Il virtuale è un sistema alternativo per educare i più giovani, riservando loro un ruolo attivo nel processo educativo. La realtà virtuale è un mezzo utile, inoltre, per esercitare la capacità di orientamento o di presa di prospettiva, attraverso l’attivazione di specifiche aree cerebrali e l’inibizione di altre. Questo contributo ha l’obiettivo di analizzare la possibile relazione tra la VR e le funzioni esecutive, inclusa l’inibizione, per favorire la creatività e rispettare lo stile cognitivo personale degli studenti, in particolare di quelli con SNE.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11386/4830432
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